צרפת עם הילדות (12, 10): חלק א: סנטר פארקס בנורמנדי

ספטמבר 27, 2013

יש את האנשים שקודם כל מוצאים טיסה זולה ואז מתכננים טיול. אנחנו לא כאלו. אנחנו אלו שקודם כל מוצאים סנטר פארקס ומתכננים סביבו טיול. אחרי שהיינו בסנטר פארקס בהולנד ובאנגליה, החלטנו לגוון עם צרפת. מיקום כפר הנופש לא אידאלי לטיולים רבים באיזור, ונדרשו מאיתנו שעות רבות של נהיגה.

הטיול הזה לכן לא מאד מתאים למשפחות עם ילדים צעירים או כאלו שלא יושבים בסבלנות שעות באוטו. לבנות שלנו אין בעיה לשבת שעות במכונית עם נגן מוסיקה, אוזניות, חטיפים וכרית צוואר לשינה. שנינו נוהגים בחו"ל ומתחלפים בנינו בנהיגה, כך שזה באמת לא מקשה עלינו. הנופים של נורמנדי לא עוצרי נשימה כמו הדולומיטים או האלפים, אבל גם לא משעממים עד דמעות כמו בהולנד. גבעות, שדות, יערות, כמו בציור של מונה! נעים מאד בעיניים, ונעים לנהיגה. הבחירה לטייל בסתיו ולא בקיץ נבעה ממניעי צפיפות ומזג אויר. מבחינת צפיפות התזמון היה מצויין, פשוט לא היה צפוף. המקום היחיד שבו היו קצת יותר אנשים היה מון סן מישל, לא רוצה לדמיין מה הולך שם בקיץ. חלק מעיירות החוף הרגישו קצת נטושות. מזג האויר היה גשמומי לייט - אפור רוב הזמן, עם טפטופים עד גשם. הטמפרטורות נעו סביב 15-20 מעלות אז לא היה נורא קר, אלא במקומות ספציפיים שהיתה רוח חזקה. לבשנו מכנסיים ארוכים, חולצת טריקו ארוכה, סווצ'רט פליס ומעיל גשם (מעיל אמיתי עם ריצ'רץ' וכובע, לא שכמיית ניילון). לעומת זאת בשבוע השני שלנו בצרפת, בפריז, היה לנו ממש חם, אז זה פשוט עניין של מזל.

טיסות

טיסות הוזמנו זמן רב מראש בחברת אייר מדיטרנה. המחיר היה אטרקטיבי לטיסה ישירה לפריז (כ-450$ לכרטיס, כולל מזוודות). מראש הנמכנו ציפיות, ובהחלט לא התאכזבנו. הטיסה יצאה (וגם חזרה) בזמן. המטוס צפוף, ומי שגבוה (אצלנו זה אבא) לא יושב בנוחות יתרה. יש שתיה קלה וכריך שמחולקים על ידי הצוות, אבל אם יש לכם ילדים שלא יאכלו ממרח דגים, כדאי להביא להם משהו לנשנש מהבית. ההגעה לפריז היא לטרמינל 3 בשדה התעופה שארל דה גול. מדובר בטרמינל קצת מרוחק, אז אם אתם שוכרים רכב, קחו בחשבון שצריך לקחת רכבת שאטל לטרמינל מרכזי יותר (לנו כתוב היה על וואצ'ר ההשכרה לגשת לטרמינל 2D או 2F). את זה עושים עם המזוודות והילדים, בלי אפשרות להעלות עגלת מזוודות על הרכבת.

לינה

את רוב הלילות (וגם חלק מהימים) העברנו בכפר הנופש של סנטר פארקס Les Bois-Francs. את הלילה הראשון בילינו בדייפ, ובאמצע לקחנו לילה אחד באברנשה כדי להקל על הנסיעות הארוכות לכיוון מון סן מישל וחופי הנחיתה (כן, יצא ששילמנו פעמיים על הלילה הזה).
סנטר פארקס Les Bois-Francs אנחנו חובבים גדולים של הקונספט - בית קטן ומאובזר בכפר ללא מכוניות עם בריכה מעולה ושעשועים שונים. את ההזמנה ביצענו דרך סוכנות ישראלית בשם גרייבר שהם הנציגים של סנטר פארקס (ללא אנגליה) בישראל. המחיר היה זהה לזה שבאתר האינטרנט כאשר יש הנחה משמעותית להזמנה הרבה זמן מראש. הוזמנה וילת VIP ל-4 איש, שבחרנו את המיקום של הוילה, וקיבלנו 4 טופינגס (כרטיסים לאקטרקציות של הכפר) חינם. את כל הפרטים על הדיור, האטרקציות והחנויות, תוכלו לראות באתר של הכפר. דברים שצריך לדעת על הכפר הזה ספציפית? אין מכונת כביסה בוילה או שירות כביסה בכפר הנופש (אמרו לנו שיש מכבסה בעיירה הסמוכה למי שחייב). הבריכה מעולה, הכי טובה מבין הכפרים שביקרנו בהם כבר. יש אפשרות לשכור מכונית גולף חשמלית למי שלא רוצה ללכת או לרכב על אופניים. הנעילה של הדלתות קצת מוזרה, צריך להרים את הידית כדי לסגור את הדלת ורק אז לנעול. הכפר נמצא ממש קרוב לעיירה Verneuil-sur-Avre. בכניסה לעיירה יש מרכז עם תחנת דלק, מקדונלדס וסופרמרקט ענקי. יש גם שביל אופניים (Voie Verte) שמחבר בין כפר הנופש לעיירה.
Center Parcs Les Bois-Francs http://www.centerparcs.com/EN/GB/villages/bois_francs

האתר של גרייבר http://www.graiver.co.il/סנטר-פארקס

תחבורה

רכב שכרנו דרך שלמה סיקסט. הזמנו פז'ו 308 סטיישן, וקיבלנו פורד גלקסי (שדרוג). הרכב היה ידני (כמו שהוזמן), דיזל (כמו שביקשנו) והיתה לו מערכת ניווט GPS בילט אין (כמו שביקשנו במקום). אוטו מאד מוצלח. נהגנו ב-2000 קילומטרים, ומילאנו דלק בכ-200 אירו. כשנוהגים בכבישי צרפת, צריך לקחת בעלויות בחשבון כבישים בתשלום. יש כמובן אלטרנטיבות חינמיות, רק צריך לזכור להנחות את ה- GPS. אנחנו נסענו בכבישי חינם כשהתאפשר ובכבישים בתשלום כשעייפנו ורצינו לחזור לכפר במהרה. אה, וצריך לקחת בחשבון גם עבירות תנועה. אותי תפסו במצלמת מהירות פעמיים והחשבון הגיע הביתה. התשלום קל ונוח באינטרנט (ואפילו באנגלית).

תקשורת

כלקוחת אורנג', רכשתי חבילת גלישה בחו"ל (139 ש"ח עבור 1G לחודש ימים). שאר בני המשפחה השתמשו בויי פיי כשהיה, ובהוט-ספוט שפתחתי מהטלפון שלי מדי פעם. זה לא עבד 100% מהזמן, אבל בגדול סיפק את הסחורה. לטלפונים לארץ השתמשנו באפליקציית B-Phone של בזק.
אפליקציות מומלצות:
Center Parcs, כולל מפת הכפר וזמני פתיחה של מסעדות, חנויות ואטרקצית.
Tripadvisor, האפליקציה האהובה עלי לתכנון טיולים, במיוחד בדרכים.

ספרים

אני חובבת גדולה של ספרי Eyewitness, ולכן רוצה להמליץ בחום על הספרון שלהם (באנגלית) לנורמנדי Normandy Top 10. הוא ממצה, קל לסחיבה, וקל להתמצאות. יש בו גם מפות קטנות ושימושיות. http://www.haolam.co.il/store/eng_book.asp?isbn=1405370408

תקציר

• יום 1 (ה): טיסה ונסיעה עד Dieppe
  • יום 2 (ו): חופי נורמנדי והגעה לסנטר פארקס
  • יום 3 (ש): Giverny (הבית של מונה) Rouen
  • יום 4 (א): גן חיות Thoiry
  • יום 5 (ב): יום סנטר פארקס
  • יום 6 (ג): מון סאן מישל Mont Saint Michel, לינה באברנשה
  • יום 7 (ד): חופי הנחיתה ו- Bayeux
  • יום 8 (ה): יום סנטר פארקס
  • יום 9 (ו): עזיבת כפר הנופש ונסיעה לפריז

יום 1 (ה): Dieppe

הגענו בטיסה שיצאה ב 9 בבוקר והגיעה סביב 1 בצהרים לצרפת. אידאלי. השכרת הרכב לקחה קצת זמן ורק בשלוש בערך יצאנו לכיוון חופי נורמנדי. עצרנו במסעדת דרכים לארוחת צהרים מהירה, וכאן נפל האסימון שנצטרך לגייס את מעט הצרפתית שאנחנו זוכרים מחטיבת הביניים כדי להסתדר. הסתדרנו. בדרך נתקענו בפקק תנועה של כשעה והגענו רק בערב לעיר החוף דייפ Dieppe. זרקנו מהר את המזוודות במלון וירדנו לחוף לטעימה ראשונה מנורמדי. במרחק רואים את תחילת הצוקים הלבנים של נורמנדי, והסברתי לילדות שבאנגליה, מעבר לתעלה יש בדיוק את אותם הצוקים. ירדנו לשוטט קצת בעיר, הכל סגור ומסוגר. אני מאמינה שבקיץ הכל תוסס אבל בסתיו זה כבר לא העונה. במרכז העיירה מצאנו סופר של רשת Carrefour אז קנינו לנו משהו קל לאכול לארוחת ערב.

Hel De La Plage מלון בהחלט טוב ללינה של לילה אחד בדרכים. קצת ישן. המיקום מעולה ממש על החוף וקרוב למרכז העיירה. חניה חינם ברחוב. יש וייפיי. הוזמן דרך בוקינג. חדר לארבעה 120 אירו ללילה אחד ללא ארוחת בוקר. http://www.booking.com/hotel/fr/plagehotel.en-gb.html?aid=357009;label=gog235jc-index-XX-XX-XX-unspec-il-com;sid=1074c7fa6bf6a58f022aa1d6c03f8cb9;dcid=2

יום 2 (ו): חופי נורמנדי, Etretat, גשר נורמנדי, Honfleur

קמנו בבוקר למזג אויר אפרורי. החטנו להתעלם מה GPS ולנסוע לכיוון Etretat לאורך החוף. הדרך מקסימה, ויש בה נקודות עצירה לנוף וחוף. כשהגענו לאטרטה Etretat עלינו במעלה ההר עד לכנסיה העתיקה Chapelle Notre-Dame de la Garde, כי בספר היה כתוב שיש שם תצפית טובה על הצוקים. צדקו. הנופים אכן מהממים, אבל הרוח היתה קרה. יש במקום גם אנדרטה לזכרת שני טייסים שניסו לחצות את האטלנטי ולא חזרו, וחניון (אבל היו כל כך מעט מכוניות שלא היה צורך להכנס לחניון). ירדנו בחזרה לעיירה, חנינו בחניון בתשלום (מאלו שמוציאים פתק במכונה ומשאירים על לוח המחוונים), אוכלנו צהרים במסעדת תיירים וטיילנו קצת על החוף עצמו. בקיץ בוודאי נחמד גם לרחוץ בים, בעונה שאנחנו היינו זה לא היה רלוונטי.

המשכנו לנסוע לאורך החוף, דילגנו על Le Havre (בעקבות המלצה בפורום), וחצינו את גשר נורמנדי Pont de Normandie. אם זה לא היה עולה כסף (משהו כמו 6 אירו), כנראה שהיינו חוזרים ועוברים אותו הלוך וחזור כמה פעמים. מפעל הנדסי יפיפיה ומעניין, עם גאומטריות מרהיבות שגם נורא כיף לצלם. מומלץ.
משם המשכנו להונפלור Honfleur והשמש יצאה לכבודנו מבעד לעננים. מצאנו חניה ברחוב והלכנו לטייל קצת באיזור הנמל ולאכול גלידה (בכל זאת יצאה השמש). חמוד מאד, ציורי ויפה. אחרי הפסקת הגלידה המשכנו ישר לסנטר פאקרס, כשעתיים נסיעה.

יום 3 (ש): שיעור אומנות: Giverny, Rouen

התחלנו את היום בגשם אבל החלטנו להמשיך לפי התוכניות. אחרי נסיעה של כשעה, ממש לפני ג'יברני Giverny הפסיק הגשם (היה לנו מזל כזה לאורך הטיול כולו). עקבנו אחרי השלטים לחניה של הרחוב של מונה (חניה חופשית). טיילנו קצת ברחוב עד שהגענו לגינה והבית המפורסמים. אחד המקומות המקסימים שפגשנו בטיול. מדובר בגינה בסגנון אנגלי פרוע, לא צרפתי מתוקתק. המון צמחים, עצים (כולל עצי תפוח אופיניים לנורמנדי), פרחים בצבעים שונים וטבע שמח ומתפרץ שכזה. בהמשך אפשר לראות את הבריכות עם חבצלות המים והערבה הבוכייה הכה מפורסמות. גם הבית מקסים, מקורי, שמח, צבעוני ומעניין. לא לפספס!

חבצלות המים של מונה
צהרים אכלנו במסעדה של המוזיאון האימפרסיוניסטי שבאותו הרחוב. אם היינו ללא הילדים, אפשר היה לבלות שעות רבות נוספות באיזור (מוזיאון, חנויות, בתי קפה ועוד).

La maison de Claude Monet Giverny
 עלות: 15 אירו (היה איזה מבצע במקום)

משם המשכנו לרואן Rouen (נסיעה של כשעה). חנינו במרכז העיר בחניון Place Saint-Marc (עלות משהו כמו 1-2 אירו לשעה). רצינו שוק אבל הוא כבר היה מקופל ברובו ונשארו רק כמה דוכנים, מי שרוצה שוק ממש, כדאי לבוא בבוקר. המשכנו ברגל לאיזור המדרחוב והקתדרלה. האיזור מקסים, מלא חנויות ורחובות קטנים. הקתדרלה מהממת אבל בשיפוצים. במקרה פגשנו בתזמורת שניגנה, נזיר טיבטי (?) שהצטלם עם התזמורת, וסדנה לפיסול שבה העוברים ושבים יכולים לקחת חלק. עיר מקסימה ושווה קפיצה. משם כשעה ורבע נסיעה בחזרה לסנטר פארקס.

יום 4 (א): שיעור טבע: גן חיות Thoiry

יש לנו ילדה שמאד אוהבת חיות, ולכן בכל טיול בחו"ל אנחנו דוגמים גן חיות מקומי אחד. נסיעה של כשעה ורבע הביאה אותנו לטירה וגן החיות Thoiry. יום שמשי יחסית והמון מקומיים על ילדיהם בבילוי של יום ראשון. יש איזור של ספארי (הכי אהבתי את הדובים שנראים לגמרי מתאימים לאיזור) ואיזור של גן חיות רגיל (אל תפספסו את תיבת החיות הקטנות L'Arche des petites bes ואת איזור האריות). הכרטיס כולל גם ביקור בטירה (שנמצאת בבעלות פרטית) ובגנים, אז ביקרנו, זה לא בדיוק וורסאי, אבל סיפק את הסקרנות ובזה מיצינו את נושא הטירות והארמונות לטיול זה.

זברה בספארי פארק תויירי
גן החיות לא יתפוס מקום ראשון בין גני החיות שביקרנו בהם, אבל הוא בהחלט נחמד להעביר יום של כיף, במיוחד אם יש ילדים צעירים יותר או חובבי בעלי חיים בחבורה. מה שכן, זה לא זול.

Chateau de Thoiry
עלות: 101 אירו למשפחה של 2+2

יום 5 (ב): יום סנטר פארקס

יום רגוע בכפר הנופש. ישנו עד מאוחר, טיילנו באופניים, ירד עלינו גשם במפתיע, הלכנו לבריכה. סתם יום כיף. מבין שלושת כפרי סנטר פארקס שהיינו בהם (דה איימהוף בהולנד, לונגליט באנגליה וזה) הבריכה בצרפת לוקחת מקום ראשון. יש בה איזור לילדים עם מגלשות לא מפחידות ומים שמשפריצים בכל מקום, ודלי ענקי שמתרוקן על ראשי הרוחצים התמימים.

יום 6 (ג): שיעור גיאוגרפיה: מון סאן מישל Mont Saint Michel

אחד האתרים המתויירים ביותר בצרפת, מון סן מישל הוא צוק שעליו מנזר, שבזמן הגאות מוקף כולו בים והופך לאי. בדקנו מראש את שעות הגאות ותכננו את הנסיעה כך שנגיע לשם בשעות אחר הצהרים (שיא הגאות ביום שביקרנו היה בסביבות 18:30). החננו את המכונית בחניון ונסענו באוטובוס החינמי שלקח אותנו עד האתר. כשהגענו, האדמה היתה חשופה והמנזר היה מחובר לצרפת. נכנסנו דרך החומות וראינו שלט שאומר שהגאות תתחיל להכנס למפרץ בשעה 17:00. היה לנו קצת זמן אז טיילנו ברחובות הצרים, הצפופים ומרוצפי האבנים (והכל בעליה). לא יכולה לדמיין איזה צפיפות ודוחק יש במון סן מישל בחודשי הקיץ מלאי התיירים!

הגענו למגדל הצפוני ממנו מומלץ לצפות בגאות וחיכינו. בדיוק בשעה 17:00 צלצלו פעמוני הכנסיה והמים התחילו לזרום. זה באמת מחזה נדיר! טיפסנו עד למנזר שבראש ההר אבל היה מאוחר וכבר סגור. המשכנו לשוטט קצת בסמטאות, אכלנו קרפ וחזרנו למטה. כשיצאנו לכיוון האוטובוס שמחזיר את התיירים לחניה, מון סן מישל היה כבר אי. חשוב כשמתכננים את הטיול לוודא שאתם מגיעים בזמן של גאות. זו חוויה מיוחדת שלא יצא לנו לראות בים התיכון.

Mont Saint Michel
שעות הגאות: http://www.ot-montsaintmichel.com/en/horaire-marees/mont-saint-michel.htm
עלות: 12 אירו לחניה, השאטל והכניסה למקום חינם.

יום 7 (ד): שיעור היסטוריה: חופי הנחיתה ו- Bayeux

בתוכנית המקורית היתה תצפית מאברנשה לכיוון מון סן מישל, אבל מזג האויר האפרורי ביטל אותה. עצרנו ברחוב הראשי למאפים של בוקר והמשכנו לכיוון חופי הנחיתה. החלטנו להתחיל את הסיור בארומנש Arromanches בגלל שמוצג שם סרט המתאר את הפלישה של צבאות הברית לחופי נורמנדי, מה שהסתבר כבחירה מאד נכונה כיוון שזה נתן לילדות (שלא מכירות את ההיסטוריה הצבאית של מלחמת העולם השניה) הסבר ברור ויזואלי של האירוע. הסרט מוקרן כל חצי שעה, והוא לא טקסטואלי אלא חווייתי יותר. יש בו גם תמונות קשות של חיילים פצועים והרוגים ולכן לא מתאים לילדים צעירים. הבנות זיהו את צ'רצ'יל מהביקור בחדרי המלחמה בלונדון שנה קודם, היו מרותקות ושאלו הרבה שאלות אחרי.

המשכנו לאורך החוף לעמדה נטושה של הצבא הגרמני עם תותחים וביצורים, גבוה מעל הצוקים ב-Longues-sur-Mer. מעניין לראות שכל התותחים מכוונים אל הים. הסתובבנו בין התותחים המחלידים ודיברנו עוד קצת על הקרבות והמלחמה (לצערי לא שמרתי את הברושור ולא זוכרת איך זה נקרא בצרפתית).

מהתותחים נסענו נסיעה קצרה לבית הקברות האמריקאי בחוף אומהה Omaha Beach. יש שם משהו כמו 9,500 קברים, מתוכם כ-150 מגני דוד. מקום שלו מקסים ביופיו מצד אחד, ועצוב ודרמטי מצד שני. הילדות חיפשו מגני דויד, הסתכלו על תאריכי המצבות וניסו לדמיין איפה ואיך נהרג החייל. לא ביקור פשוט, אבל היה לנו חשוב. משם ירדנו לחוף אומהה עצמו עם האנדרטה הדרמטית. ירד קצת גשם, אכלנו צהרים במסעדת תיירים על החוף והצטלמנו ליד האנדרטה.

האנדרטה בחוף אומהה

יש עשרות אתרים ומוזיאונים שקשורים לפלישה לנורמנדי, אנחנו בחרנו להתמקד בשלושת אלו כיוון שהם שונים אחד מהשני ונותנים כל אחד נקודת מבט שונה על האירוע. לו היינו ללא הילדות, אפשר להניח שהיינו מבלים באיזור יותר זמן ודוגמים עוד כמה מוזיאונים ואתרים, אבל לבנות שלנו זה הספיק.

Arromanches 360
עלות: חניה 3 אירו, סרט 14 אירו (2 מבוגרים ו-2 ילדים)
Longues-sur-Mer
עלות: חינם

Cimetie amicain de Normandie

במעבר חד, המשכנו לעיר באיו Bayeux להמשך השיעור בהיסטוריה אבל הפעם היסטוריה רחוקה יותר. בבאיו נמצא שטיח הקיר המפורסם (!) שנרקם בשנת 1066 לספירה (כן, לפני קרוב ל-1000 שנים) והוא מספר את סיפור פלישתו של וויליאם הכובש לאנגליה. חוץ מזה באיו עיר חמודה מאד, יש בה קתדרלה, נהר, רחובות עם חנויות וגלידה, כל מה שצריך בעיר צרפתית עתיקה. חנינו בחניון ציבורי (מהסוג שצריך לקנות פתק עם שעת היציאה במכונה, במשהו כמו אירו לשעה) וטיילנו ברגל בעיר היפה. במוזיאון שמאכלס את שטיח הקיר (למעשה רקמה ולא שטיח) יש אפשרות לקבל הסבר קולי בעברית (!). הסיפור מאד נחמד, וכשחושבים על זה שמדובר בבד בן אלף, זה בהחלט ביקור קליל ושווה.

בתוכנית המקורית היתה גם עצירה בקאן Caen אבל היה כבר מאוחר והחלטנו לחזור ישירות לכפר.

Tapisserie de Bayeux
עלות: 22 אירו למשפחתנו

יום 8 (ה): יום סנטר פארקס

עוד יום בכפר הנופש. הפעם עשינו טיול אופניים ארוך יותר בשביל ירוק Voie Verte שיוצא ממש מהכניסה לכפר ומגיע עד העיירה הקרובה Verneuil-sur-Avre. משהו כמו 5-6 קילומטר בכל כיוון. השביל ברובו הגדול נטול מכוניות ועובר ביער יפיפה ובשדות חקלאיים (מי אמר ציור של מונה ולא קיבל?). לקחנו לנו פיקניק לדרך ועשינו טיול מקסים. בדרך פגשנו איש עם אופניים וסוס פוני. הוא סיפר לנו את קורותיו בצרפתית שוטפת. אני הבנתי רק מילה אחת perdu - הלך לאיבוד. אני מנחשת שהוא מצא את הפוני משוטט. משעשע.

בנוסף, ניצלנו את 4 הטופינגס שהיו לנו בחינם מגרייבר כדי לשחק מיני גולף (מזל שאבא ידע את החוקים) והיינו שוב בבריכה (הבאמת מעולה).

בכפר הנופש סנטר פארקס Les Bois Francs

יום 9 (ו): עזיבת כפר הנופש ונסיעה לפריז

סגרנו מזוודות, קנינו מאפים אחרונים בבולנג'רי של הכפר, החזרנו את האופניים, נסענו עם האוטו להעמיס מזוודות ויאללה, לפריז. תוך שעה וחצי בערך כבר חיפשנו את הכתובת במונפרנס….

את המשך הטיול בפריז אפשר לקרוא פה.